Buitentraplift
Als Smederij Matthijsse hebben wij voor een particuliere klant een buitentraplift ten behoeve van rolstoelgebruik mogen ontwerpen en realiseren vanaf een parkeerplaats tot een hoger gelegen woning (peil +25m). De afstand die overbrugt moest worden op de helling is bijna 60 meter lang, de hellingshoek is 22 graden.
Om privacy redenen worden geen mededelingen gedaan betreffende naam opdrachtgever, locatie, kosten e.d.
Er is gekozen voor een stalen trapconstructie met hardhouten treden en de trap is gefundeerd op hardhouten palen.
Alleen de eerste meters van de trap en de laatste meters zijn recht, de overige zijn gebogen lijnen, met als doel het geheel zo natuurlijk mogelijk in te passen in het landschap.
De trapboom -de buizen aan beide zijden van de trap- zijn een belangrijk deel van de constructie; deze doen dienst als rail voor de lift en onder de buizen is een tandheugel gemonteerd, hierin grijpen de aandrijftandwielen van de lift.
De trap is aan één zijde voorzien van een leuning, in de onderkant van de leuning is ledverlichting ingebouwd die automatisch aangaat bij gebruik.
Om de lift te kunnen parkeren is de trap doorgetrokken onder parkeerterrein niveau , hiervoor is een kleine garage gebouwd die afgesloten kan worden met een solide roldeur voorzien van dezelfde houten bekleding als de treden van de trap.
Deze roldeur vormt tevens de verbindingsvlonder tussen parkeerterrein en trap. De garage met lift is niet zichtbaar en voor de niets vermoedende gebruiker van de trap wijst niets op aanwezigheid van een lift.
Als de lift in de garage staat worden de accu's automatisch opgeladen.
De lift heeft 2 zitplaatsen en tevens kan er een rolstoel op geplaatst worden. De aandrijving is d.m.v. een stille elektromotor die via een differentieel de tandwielen aandrijft die onderaan de rail in de tandheugel grijpen.
Het plateau van de lift waarop de stoelen zijn gemonteerd, schuift bij aankomst bovenaan de trap automatisch ca. een halve meter naar voren, om zo naadloos een overbrugging te maken met de bovenste traptrede, zodat de lift zonder problemen toegankelijk is voor rolstoel gebruikers.
Om deze naadloze toegang tot de lift ook aan de onderkant van het traject bij het parkeerterrein mogelijk te maken is een automatische schuifvlonder gemaakt die op het moment dat de lift stopt onderuit de toegangsvlonder vanaf de zijde van het parkeerterrein schuift en zo ook hier een probleemloze toegang voor rolstoelen garandeert.
Bediening van de lift is d.m.v. knoppen op de lift; ook is de lift van afstand te bedienen, dus bijv. onbemand uit parkeerstand naar een opstapplaats, of onbemand direct vanaf boven naar de parkeerplaats of garage.
De hele bediening is geautomatiseerd en voorzien van vele veiligheidsvoorzieningen om in alle omstandigheden een veilig gebruik en veilige omgeving te garanderen, de lift legt de afstand van bijna 60 meter af in ca. 1 minuut.
Het ontwerp van de carrosserie is gebaseerd op een schelp (fossiel), deze vorm is te zien in de film. Elk onderdeel, elk detail, elk gebruikt soort materiaal, kleur, conservering, keuze van componenten, zijn in nauw overleg met de klant en alle betrokken partijen samengesteld met als doel een eindproduct te realiseren dat ook op de lange termijn in zware klimatologische omstandigheden kan en blijft functioneren. Vanzelfsprekend is hierbij regulier onderhoud noodzakelijk.
Voor ons bedrijf en iedereen die er bij betrokken is geweest een prachtig en uitdagend project waar we met veel plezier aan hebben gewerkt.